STANOWISKO
GŁÓWNEGO INSPEKOTRA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
Z 5 MARCA 2014 R.
W SPRAWIE UDZIELANIA UPOWAŻNIEŃ DO PRZETWAŻANIA
DANYCH OSOBOWYCH W ZAKRESIE KONTROLI PRAWIDŁOWOŚCI WYKORZYSTYWANIA ZWOLNIEŃ
LEKARSKICH
Zgodnie
z art. 37 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych do
przetwarzania danych osobowych mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające
upoważnienie nadane przez administratora danych. Administratorem danych jest
podmiot, który posiada władztwo decyzyjne nad danymi osobowymi, tzn. decyduje
np., w jakim celu i zakresie dane gromadzi oraz ewentualnie, komu je
udostępnia. Za administratora danych uznaje się np. pracodawcę. Obowiązek
administratora danych do wydania wspomnianego upoważnienia obejmuje wszystkich
jego pracowników, o ile ich praca związana jest z przetwarzaniem danych
osobowych (np. zbieraniem, utrwalaniem, przechowywaniem, opracowywaniem,
zmienianiem, usuwaniem). Przepis ten odnosi się zarówno do osób, które przy
wykonywaniu swojej pracy, w charakterze pracownika administratora danych, stale
zajmuję się przetwarzaniem danych, jak i do tych, które czasowo wykonują
czynności w tym zakresie. Upoważnienie powinno być wydawane nie tylko osobom,
które bezpośrednio zatrudnione zostały w celu przetwarzania danych, ale również
innym osobom mogącym w takim przetwarzaniu uczestniczyć, a więc np. kierownikom
jednostek organizacyjnych, pracownikom działu kadr czy działu płac.
Pracodawca,
jako administrator danych swoich pracowników, ma także obowiązek prowadzenia
ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych, o której mowa w art. 39
ustawy o ochronie danych osobowych. Ewidencja ta powinna zawierać: imiona i
nazwiska wszystkich osób upoważnionych przez administratora do wykorzystywania
danych osobowych, daty nadania i ustania oraz zakres upoważnień do
przetwarzania danych, a także identyfikatory tych osób, które dopuszczone
zostały do przetwarzania danych w systemach informatycznych.
Przepisy
ustawy o ochronie danych osobowych nie przewidują wyjątków w kwestii udzielania
upoważnień do przetwarzania danych osobowych. Dlatego upoważniony do kontroli
domowej pracownik musi mieć nadane uprzednio przez pracodawcę imienne
upoważnienie do dostępu do zbioru zawierającego dane osobowe pracowników w
zakresie obejmującym, tzn. kontrolę prawidłowości wykorzystywania zwolnień
lekarskich. W tym wypadku zgoda osoby, której dane dotyczą, nie jest wymagana,
bo przetwarzanie danych osobowych chorego pracownika jest to niezbędne dla
zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu
prawa (zob. art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych). Chodzi o
przepisy rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 27 lipca 1999 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu kontroli prawidłowości wykorzystywania
zwolnień lekarskich od pracy oraz formalnej kontroli zaświadczeń lekarskich.
Uprawniają one upoważnionego przez pracodawcę pracownika do przetwarzania
danych osobowych pracowników będących na zwolnieniach lekarskich w ramach kontroli
prawidłowości wykorzystywania przez nich zwolnień lekarskich.
(Rzeczpospolita,
PiP z 11 marca 2014 r., str. D5)
STANOWISKO ZUS
Z 3 MARCA 2014 R.
W SPRAWIE KONTROLI ZWOLNIEŃ LEKARSKICH
W
świetle art. 68 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z
ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz. U. z 2014
r., poz. 159) Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest uprawniony do kontrolowania
ubezpieczonych co do prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich od
pracy, gdy za okres niezdolności do pracy objęty tymi zwolnieniami przysługuje
prawo do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego określonych
przepisami tej ustawy, tj. zasiłku chorobowego, zasiłku opiekuńczego lub
świadczenia rehabilitacyjnego. Jeżeli ZUS w wyniku kontroli stwierdzi
wykorzystywanie zwolnienia lekarskiego od pracy niezgodnie z jego celem, wydaje
decyzję od braku prawa do zasiłku albo świadczenia rehabilitacyjnego na
podstawie art. 17 powołanej ustawy.
Ustawa
w art. 63 ust. 2 wprost określa, że płatnik składek ma możliwość wystąpienia do
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z wnioskiem w sprawie ustalenia uprawnień do
zasiłku przysługującego ubezpieczonemu. Powołana ustawa nie zawiera postanowień
szczególnych dotyczących możliwości występowania płatników składek do ZUS z
wnioskami w sprawach innych świadczeń.
Płatnicy
składek nie zostali upoważnieni do występowania do ZUS z wnioskami w sprawie
ustalenia uprawnień do wynagrodzenia za czas choroby wypłacanego ze środków
pracodawcy na podstawie art. 92 kodeksu pracy, a zatem także z wnioskami o
podjęcie przez ZUS czynności takich, jak kontrola prawidłowości wykorzystywania
zwolnień lekarskich od pracy w celu ustalenia tych uprawnień.
Szczególne
postanowienia zostały przez ustawodawcę wprowadzone wyłącznie w zakresie
kontroli prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy z powodu
choroby oraz wystawiania zaświadczeń lekarskich, przeprowadzanej przez lekarzy
orzeczników ZUS. Zgodnie z art. 59 ust. 12 ustawy pracodawca ma możliwość
wystąpienia z wnioskiem do ZUS o przeprowadzenie takiej kontroli dla celów
wypłaty wynagrodzenia za czas choroby. Jednak w tym przypadku Zakład nie wydaje
decyzji, tylko przekazuje wyniki kontroli do decyzji pracodawcy.
(
Rzeczpospolita, PiP z 11 marca 2014 r., str. D5)